A Book Fair Paragraph for HSC and SSC-ronginghuri

A Book Fair Paragraph -We are presenting here a sample of a book fair for HSC and SSC students. We’ve also included key points so that you can easily write your own paragraph creatively.

A Book Fair Paragraph for Class 8 to Class 10

Amongst all the fairs, the book fairs are of recent origin. Book fairs are now frequently held in towns and cities. Last year I visited a book fair in the ‘maidan’ opposite to Rabindrasadan. There were at least two hundred stalls and so many books were displayed. It was a great opportunity of having a varied choice of books in the book fair. The main thing about a book fair is not sale but display of books on different subjects. Book-lovers crowded there to make their choice and buy books from the stalls. I was tempted to buy a lot of books but my purse did not permit me. As a result I bought a few books and collected a lot of catalogues to buy books at the next opportunity. However, a book fair spreads the message that books are our best friends and companions, enlarge our vision and make our life more meaningful.

বাংলা অনুবাদঃ সব মেলার মধ্যে বইমেলা সাম্প্রতিককালের। বইমেলা এখন প্রায়শই শহর ও শহরে অনুষ্ঠিত হয়। গত বছর রবীন্দ্রসদনের বিপরীতে ‘ময়দানে’ বইমেলায় গিয়েছিলাম। সেখানে অন্তত দুই শতাধিক স্টল এবং এত বই প্রদর্শিত হয়। বইমেলায় বৈচিত্র্যময় বইয়ের পছন্দের এটি একটি দুর্দান্ত সুযোগ ছিল। বইমেলার মূল বিষয় হল বিক্রি নয়, বিভিন্ন বিষয়ের বই প্রদর্শন। বইপ্রেমীরা সেখানে ভিড় করেন তাদের পছন্দের স্টল থেকে বই কিনতে। আমি অনেক বই কিনতে প্রলুব্ধ হয়েছিলাম কিন্তু আমার পার্স আমাকে অনুমতি দেয়নি। ফলস্বরূপ আমি কয়েকটি বই কিনলাম এবং পরবর্তী সুযোগে বই কেনার জন্য প্রচুর ক্যাটালগ সংগ্রহ করলাম। যাইহোক, একটি বইমেলা এই বার্তা ছড়িয়ে দেয় যে বই আমাদের সেরা বন্ধু এবং সঙ্গী, আমাদের দৃষ্টিকে প্রসারিত করে এবং আমাদের জীবনকে আরও অর্থবহ করে তোলে।

A Book Fair Paragraph for HSC

(a) What is a book fair?
(b) When and where is it held?
(c) What kinds of books are usually available in a book fair?
(d) who visits the book fair and why?
(e) What is the importance of a book fair?

A book fair is a kind of fair where different types of books are displayed for sale. Book fair is now held in every city and town too. It has recently become very popular in our country. People go to the fair to find their desired books. In Bangladesh, a book fair is arranged on the occasion of 21 February, 16 December, 26 March and Bangla New Year. The fair is held in an open place or in auditorium or in a big hall-room. In our country, the largest book fair is held on the premises of Bangla Academy on the occasion of 21st February.

All kinds of books Such as fiction, drama, poetry, novel, biography, translation, children literature, story books etc. are usually available in a book fair. A book fair usually remains crowded. People from all walks of life visit the fair. People who are book lovers come to the fair to buy books and to enjoy the fair. Young boys and girls gather here to find out books of their favorite authors. They buy books to present their near and dear ones and tor themselves. From the interest and participation of people, the popularity of book fair in our country can be realised . A book fair bears great importance. It creates a sense of interest for books among the general peopleand really an exceptional place. It simplifies our reading habits and thus enlightens us and helps us develop our creativity.

বাংলা অনুবাদঃ

বইমেলা হল এক ধরনের মেলা যেখানে বিক্রির জন্য বিভিন্ন ধরনের বই প্রদর্শিত হয়। শহর-নগরে এখন বইমেলা হয়। এটি সম্প্রতি আমাদের দেশে খুব জনপ্রিয় হয়ে উঠেছে। মানুষ মেলায় যায় তাদের পছন্দের বই খুঁজতে। বাংলাদেশে ২১ ফেব্রুয়ারি, ১৬ ডিসেম্বর, ২৬ মার্চ এবং বাংলা নববর্ষ উপলক্ষে বইমেলার আয়োজন করা হয়। খোলা জায়গায় বা অডিটোরিয়ামে বা বড় হলরুমে মেলা বসে। আমাদের দেশে বাংলা একাডেমি প্রাঙ্গণে ২১শে ফেব্রুয়ারি অনুষ্ঠিত হয় সবচেয়ে বড় বইমেলা।
সব ধরনের বই যেমন কথাসাহিত্য, নাটক, কবিতা, উপন্যাস, জীবনী, অনুবাদ, শিশু সাহিত্য, গল্পের বই ইত্যাদি সাধারণত বইমেলায় পাওয়া যায়। বইমেলায় সাধারণত ভিড় থাকে। মেলায় সর্বস্তরের মানুষ। বইপ্রেমীরা মেলায় আসেন বই কিনতে ও মেলা উপভোগ করতে। তরুণ ছেলে-মেয়েরা এখানে জড়ো হয় তাদের প্রিয় লেখকের বই খুঁজতে। তারা তাদের কাছের এবং প্রিয়জনকে উপস্থাপন করার জন্য এবং নিজের জন্য বই কেনেন।

মানুষের আগ্রহ ও অংশগ্রহণ থেকেই আমাদের দেশে বইমেলার জনপ্রিয়তা অনুধাবন করা যায়। বইমেলা অনেক গুরুত্ব বহন করে। এটি সাধারণ মানুষের মধ্যে বইয়ের প্রতি আগ্রহ সৃষ্টি করে এবং সত্যিই একটি ব্যতিক্রমী জায়গা। এটি আমাদের পড়ার অভ্যাসকে সহজ করে এবং এইভাবে আমাদের আলোকিত করে এবং আমাদের সৃজনশীলতা বিকাশে সহায়তা করে


Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.